Případové studie

Strukturované informace o vybraných projektech,
důvody vzniku, způsoby použití, počty klientů atd.

Případové studie / Universum

1. Název projektu

2. Stručná charakteristika projektu

  • nejrozsáhlejší česká multimediální aplikace vycházející ze své originální knižní předlohy – projektu encyklopedie Universum
  • obsahuje nejen digitální repliku encyklopedie včetně obrazových příloh, ale je doplněna o hodnotné video, audio ukázky
  • plní funkci vyhledávací napříč encyklopedií a umožňuje aktivní přístup k datům formou vlastních rešerší a odkazováním na Internet
  • pravidelná aktualizace; možnosti nastavení aplikace dle potřeb uživatele
     

3. Profil zákazníka

  • Euromedia Group, k.s., dceřiná společnost Bertelsmann AG, patří mezi nejsilnější a největší subjekty podnikající v rámci knižního trhu České republiky.
  • vlastní nakladatelské značky Knižní klub (od r. 1992), Odeon (od r. 1999), Ikar, (od r. 2000) a Universum (od r. 2000)
  • působnost: Česká republika; v rámci koncernu celoevropská působnost
     

4. Důvody realizace projektu

  • digitální zpracování encyklopedického projektu Universum
  • doplnit knižní verze encyklopedií Universum o přidanou hodnotu - digitální média umožňující další úroveň práce s encyklopediemi
  • pro úspěšnost medií přiložených ke knižním verzím bylo po třech letech rozhodnuto o samostatné verzi multimediální encyklopedie
  • naše společnost AION CS, s.r.o. vyhrála výběrové řízení na základě bohatých zkušeností získaných při digitalizaci 40 svazků Ottových slovníků naučných
     

5. Doba realizace

  • 1999-2000: Universum 1 - CD-ROM  pro 10ti-svazkovou encyklopedii (150 000 hesel)
  • 2001: Universum 2 - plnohodnotná multimediální encyklopedie s vyhledáváním sekvenčním i vyhledáváním v plných textech (135 000 hesel, 10 000 hesel, 110 videí a 240 audio ukázek)
  • 2002: Universum 3 – encyklopedie pro novou dimenzi práce s encyklopediemi; od personalizace nastavení až po historii vyhledávání
  • 2002-3: CD-ROM pro 1 svazkovou encyklopedii (40 000 hesel, 3500 obrazových příloh)
  • 2003: Universum 3.1
  • 2004: Universum 4 – poprvé i jako DVD-ROM; uživatel má možnost vlastních poznámek a rešerší přímo do hesel encyklopedie
  • 2006: CDROM a DVD-ROM pro Universum A-Ž
  • 2006: Universum 5 – propojení s Internetem a online encyklopediemi na portálu cotoje.cz
  • 2007-podnes: nejnovější verze samostatné multimediální encyklopedie Universum 5.1 na DVD-ROM
     

6. Postavení na trhu

  • počet vylisovaných médií cca 80 tisíc
  • během 10 let na trhu získaly multimediální encyklopedie Universum řadu ocenění, jak ze strany knižní, tak „počítačové“ odborné veřejnosti 
     

7. profil typického uživatele Universa

  • široká „encyklopedická“ veřejnost
  • žáci, studenti
  • veřejný sektor, státní instituce
  • knihovny, školy na všech úrovních stupně vzdělání
     

8. Způsob provozu encyklopedie Universum

  • elektronická média – CD-ROM, 2CD-ROM, DVD-ROM; jak samostatně prodejná, tak jako součást knižní publikace
  • on-line encyklopedie na internetu – http://www.cotoje.cz/
  • interní redakční systémy pro redakční práce nad obsahem (vstup, strukturování a vzájemné provazování výše zmíněných obsahových zdrojů, výstupy jak do knižních a multimediálních off-line aplikací, tak do on-line encyklopedií na Internetu)   
  • webové servery a aplikace pro propagaci a zákaznickou podporu, jako jsou aktualizace, registrace apod.
     

9. Uživatelské rozhraní

  • samostatně instalovaná aplikace s přepinatelným grafickým designem
  • připojení k Internetu více než vhodné
     

10. Použité technologie

10.1. Software

  • MS Internet Explorer od verze 6.0 a vyšší
  • 32-bit MS Windows všech klient verzí
  • 64-bit MS Windows všech klient verzí
     

10.2. Hardware

  • jakékoliv PC
     

11. Popis řešení

  • projekt Universum je vyvážený co do textového obsahu a multimedií
  • je moderní multimediální encyklopedií
     

11.1. Pilíře

  • rozsáhlé a unikátní informace
  • informace redakčně zpracovány profesionálními editory
  • XML, HTML 4, JavaScript 2.1
  • Platforma nejrozšířenějšího prohlížeče a operačního systému
  • výkonný vyhledávací offline stroj
  • skvělý tým autorů a programátorů
  • výborná spolupráce ze strany klienta
  • dobré nápady
  • maximální automatizace zpracování dat
     

11.2. Některé principy

  • rozklad encyklopedie na textovou, grafickou a multimediální
  • analýza textu oborová, časová a místopisná
  • zpětné provázání fragmentů do hesel, stránek a svazků
  • vyhledávání nad hesly katalogově a fulltextově
  • uživatelský komfort (grafická témata, velikost textu)
  • aktivní klient (záložky na jednotlivá hesla, vlastní poznámky, import a export poznámek, vazba na internet – cotoje.cz, google.com)
  • registrace klienta, mailing
  • aktualizace encyklopedie (formou online balíčků i přes offline média)